Nationale hengeldag voor de jeugd

Nationale Hengeldag 2022 zaterdag 29 mei

Zo lang als ’t Sluisje bestaat is er een gratis viswedstrijd voor alle jeugd uit Lieshout en Mariahout. Vroeger toen er nog geen nationale hengeldag bestond was dat altijd als het visseizoen werd geopend, toen was er nog een gesloten tijd om te mogen vissen.
Toen de gesloten tijd afgeschaft werd heeft Sportvisserij Nederland een nationale hengeldag ingevoerd op de laatste zaterdag van Mei.
Dit is het mooiste evenement van het jaar voor de jonge vissertjes maar ook voor vaders, moeders, opa’s, oma’s, ooms, tantes maar ook voor de organisatie van deze dag.

Het aantal vissertjes varieert ieder jaar, dit komt omdat er natuurlijk voor de jeugd meer activiteiten zijn dan alleen vissen, toch mogen we als vereniging heel blij zijn dat ieder jaar weer zoveel kinderen naar deze activiteit komen. Dat komt natuurlijk omdat vissen een ontzettende leuke sport is, ook maken we van te voren reclame in het weekblad MooiLaarbeek en natuurlijk op de radio en televisie van omroep Kontakt.
Het is dan ook in een dorp als Lieshout algemeen bekend dat de laatste zaterdag van mei voor de kleine vissertjes een speciale dag is, we hebben ieder jaar tussen de 40 en de 80 jonge vissertjes zelfs één jaar waren er 87.
De vissertjes komen om 9.30 uur naar de rotonde bij Bavaria met soms wel de gehele familie, wie geen hengel heeft krijgt een hengel met lijntje te leen van de vereniging, daarna krijgen ze een visplaats toegewezen, als er bijvoorbeeld drie uit een familie zijn dan krijgen ze nummers naast elkaar. Het is dan een ontzettende drukte, er lopen dan meer dan 150 personen rond de het viswater om hun kinderen aan te moedigen.
Iedereen krijgt maden en een beetje lokvoer om snel een aanbeet te krijgen.
Als om 10.00 uur het startschot klinkt begint het heel spannend te worden, als de eerste visjes gevangen worden is dat ook goed te horen, dan zie je het vissertje glunderen en denken: ” die heb ik gevangen” .
Als om 11.30 uur het eindsignaal klinkt, wordt alles netjes opgeruimd en komen ze allemaal samen bij de tent die ter plaatse is opgebouwd.

Er staan dan tafels klaar die vol liggen met speelgoed, maar vooral visspullen want die zijn zeer in trek bij die beginnende vissertjes, ze zijn dan ook niet weg te slaan bij deze tafels.
Maar voor ze iets mogen uitzoeken krijgen ze een blikje drinken, chips en een lekkere mars.
Terwijl de wedstrijdcommissie gaat uitzoeken hoe de uitslag is geworden bij de jeugd tot 9 jaar en hoe de uitslag is bij de jeugd van 9 jaar tot en met 13 jaar worden de jeugddiploma’s uitgereikt van de jeugdcursus.
Als het dan zover is om de uitslag bekend te maken is het spannend, je ziet ze denken: ” hoeveelste ben ik geworden”, 1 t/m 3 van iedere leeftijdsgroep krijgen een mooie beker en mogen dan ook als eerste een mooie prijs uitzoeken.

Maar iedereen komt aan de beurt om iets uit te zoeken op volgorde van de uitslag.
Als alle vissertjes nog een applaus geven voor al die vrijwilligers is het weer een zeer geslaagde nationale hengeldag geweest.